Josu Rekalde-Izagirre. (www.josurekalde.com)

 

Josu Rekalde (Amorebieta -Bizkaia- 1959) combines artistic creation with his job as professor at the Faculty of Fine Arts of the University of the Basque Country. His field of work is multidisciplinary although his best known facet is related to video, sound and new technologies. The topics he deals with fluctuate from intimacy to the social relationship, from the I to the Other, from the metalinguistic to the narrative.

 

His work has been exhibited and spread in numerous places such as The World Wide Video Festival in The Hague, Holland (1993). Festival of the ZKM of Karlsrue in Germany (1993), ICA. Spanish video visions. London, (1994), De rand van Europa, Videonale, Bonn (1994), Museum of Fine Arts of Bilbao (1995), the Museum of Girona (1997), Espace des Arts de Tolouse (1998), Aix en Provence (1999) ), Mappin Gallery of Sheffield (1998), Saarbrucken film festival (1999), Espace d’Art Contemporani de Castelló (2000), Center La Panera de Lleida (2004), Göete Institute of Rome (2004), Videokuns aus Spanien. Kornhaus Forun. Bern. Switzerland (2005). Espacio Menosuno in Madrid (2006), the Na Solyanke Gallery in Moscow within the framework of the exhibition: Jokes and Nightmares, Spanish video art from Dalí to the present day (2011), at the Puertas de Castilla Center “Miradas al Videoarte” (Miradas al Videoarte) ( 2012, “ARTISTS AS CATALYSTS” by Ars Electronica at the La Alohondiga Center in Bilbao (2013), Proyector Festival, Madrid (2016), Museum of Art and History of Durango (2018), MediaLab Madrid (2018) or MEM, Experimental Music Festival in Bilbao (2818).

 

His work Anthropozulo was awarded as one of the best international video creations in the framework of the ZKM festival (Zentrum fur Kunst und Medientechnologie) in Karlsrue (Germany) (1993). Works acquired in the La Panera Center of Lleida or in the Espace des Arts de Tolouse or Arteleku (Diputación de Gipuzkoa). His work as artistic director of the opera “Kaiser von Atlantis” (2010), and “Apocalypse” (2017) is relevant and in the outstanding artistic panorama.

 

He is part of the Research Group of the University of the Basque Country IKERSOINU. Ikersoinu that investigates the relationship between sound and action, reflecting on the artistic practices around sound, as well as the performative capacity of the sound act.

 

 

Josu Rekalde-Izagirre. (www.josurekalde.com)

Josu Rekalde (Amorebieta -Bizkaia- 1959) compagina la creación artística con la de profesor catedrático en la Facultad de Bellas Artes de La universidad del País Vasco. Su campo de trabajo es multidisciplinar aunque su faceta más conocida es la relacionada con el video, el sonido y las nuevas tecnologías. Los temas que trabaja se desplazan desde el intimismo a la relación social, desde el Yo al Otro, desde lo metalingüístico a lo narrativo.

 

Ha expuesto y difundido su obra en numerosos lugares entre los que podemos citar: The World Wide Vídeo Festival en La Haya, Holanda (1993). Festival del ZKM de Karlsrue en Alemania (1993), ICA. Spanish vídeo visions. Londres, (1994), De rand van Europa, Videonale, Bonn (1994), Museo de Bellas Artes de Bilbao (1995), el Museo de Girona (1997), Espace des Arts de Tolouse (1998), Aix en Provence (1999), Mappin Gallery de Sheffield (1998), Saarbrucken film festival (1999), Espace d´Art Contemporani de Castelló (2000), Centro La Panera de LLeida (2004), Göete Institute de Roma (2004), Videokuns aus Spanien. Kornhaus Forun. Berna. Suiza (2005). Espacio Menosuno de Madrid (2006), la Galería Na Solyanke de Moscú en el marco de la exposición: Jokes and Nightmares, Spanish video art from Dalí to the present day (2011), en el Centro Puertas de Castilla “Miradas al Videoarte” (2012, “ARTISTS AS CATALYSTS” de Ars Electronica en el centro La Alohondiga de Bilbao (2013). Festival Proyector, Madrid (2016), Museo de Arte e historia de Durango (2018) o MediaLab Madrid (2018).

 

Sus obra Anthropozulo fue galardonada como una mejores videocreaciones internacionales en el marco del festival ZKM (Zentrum fur Kunst und Medientechnologie) en Karlsrue (Alemania) (1993), tiene

obras adquiridas en el Centro La Panera de Lleida o en el Espace des Arts de Tolouse o en Arteleku (Diputación de Gipuzkoa). Cabe destacar también su labor como director artístico de la ópera “Kaiser von Atlantis” (2010), y “Apocalipsis” (2017).

 

Forma parte del grupo de Investigación de la Universidad del País Vasco IKERSOINU. Ikersoinu que investiga la relación entre el sonido y la acción, reflexionando sobre las prácticas artísticas entorno al sonido, así como la capacidad performativa del acto sonoro.

 

Publicaciones:

2012. Arte contemporáneo e innovación tecnológica en FABRIKART nº 10. Pgs 214-227.

2011. The Technological Interface in Contemporary Art en Innovation: Economic, Social, and cultural Aspects. Pgs 119-130 Ed. Center for Basque Studies, University of Nevada, Reno

2011. El Tiempo como Memoria y el Ahora como Amnesia.  La temporalidad como Flujo, como Instante y como Ahora en Mnemosine Arte y Humanidades nº1.

2008. Panorama del Arte vasco contemporaneo en relación con las nuevas tecnologías en ONDARE. Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales nº26. Pgs 134-171.

1988. Bideo-Artea Euskal Herrian. Editorial Kriselu.Donostia.

Tesis doctoral: “una experimentación en el campo del video-arte fundamentada en la noción de transformación temporal 1989